Zápis 2017: Nákupy spádových adres, omezování pravomocí ředitelů, losování, nervy a chaos

Jak to dopadne, když se ministryně školství Valachová (ČSSD) pustí spolu s ombudsmankou do nastolování pochybné rovnosti na základě „spádovosti“ a začne systematicky likvidovat výběrové školy?

Na běžných „základkách“ způsobí zbytečné problémy, uměle vyvolaný převis dětí, které chtějí jinam a jsou přihlášeny na 5 škol, aby „aspoň něco vyšlo“.

Pokud jste letos s dítětem ve větších městech vyrazili k zápisu do první třídy, čekalo vás možná nemilé překvapení. Zatímco dříve jste se mohli bez obav spolehnout na to, že vás do některé ze základních škol – dle vašeho výběru - přijmou, poslední roky se pod taktovkou vlády sociální demokracie rozpoutal totální chaos, čachry s trvalými bydlišti a potupný cirkus.

Na první pohled by se zdálo, že problém způsobil prudký nárůst dětí, tedy tzv. silné ročníky. Ale problém je jinde. Dětí totiž není pětinásobně víc, jak by se mohlo zdát. Naopak, dle odhadů jde do první třídy letos dětí dokonce méně! Viz např. následující text.

Začínají zápisy dětí do prvních tříd. Podle odhadů jich letos přijde o tisíce méně 

Ministerstvo v rukou ČSSD na základě dokumentu ombudsmanky s názvem „Doporučení veřejné ochránkyně práv k rovnému přístupu k povinné školní docházce“ začalo v posledních letech postupně likvidovat autonomii škol a diktovat ředitelům podmínky, za kterých musí přijmout děti k základnímu vzdělávání a to i do škol s rozšířenou výukou jazyků, které si dříve mohly děti, alespoň z části vybírat na základě předpokladů pro studium jazyků.   

Máte doma nadané dítě a rádi byste, aby šlo na výbornou státní základní  - např. jazykovou školu, která dítě při „zápisu“ (přijímacím pohovoru) otestuje na základě předpokladů a roky prověřených testů a postupů? Nikoliv… máte smůlu. Ministerstvo ví lépe, co je pro nás všechny dobré!    

Rozhodující je spádovost.  Čili - oblasti se nějak (často dost nelogicky) rozdělily na spádové části a každé škole se přiklepl seznam ulic, odkud děti přijímá. Toto kritérium je - podle ombudsmanky - nejsvatější ze všech kritérií a podle ní zaručuje spravedlnost – společně s losováním. To, že třeba bydlíte naproti škole, kam byste rádi dítě dali – nikoho nezajímá, protože spádově jste byli přiděleni jinam a měli byste jít tedy tam. Máte ve škole sourozence, kterého vám přijali ještě v dobách, kdy spádovost nehrála prim? Vaše mínus. Chcete dobrou školu na jiné Praze? Smůla… jsou tam přednostně spádové děti.

Spádovost přitom existovala mnohá léta a byla spíše doporučující možností pro rodiče, kam jít, než striktně přikázanou normou. A vše fungovalo celkem bez potíží. Nyní je celý systém na hlavu postavený.

 Státní školy, včetně těch, které učí jazyky, – musely letos přednostně přijmout všechny spádové děti bez ohledu na to, zda na školu chtějí a zda tyto děti mají pro jazyky předpoklady.

A jak to dopadlo?

Rodiče byli sice nuceni jít se zapsat na spádovou školu, ale protože často chtěli jinam, zkoušejí to i na další školy. Tím opticky narostl počet přihlášených dětí a školy se totálně ucpaly. Vznikl zmatek – kdy nikdo vlastně neví, kam má jít a jestli skutečně nastoupí.

Rodiče „chytráci“

Část „rodičů chytráků“ si poradila po svém, jak to tak už v Česku bývá, na spádovost vyzráli dočasnou změnou bydliště poblíž vysněné školy. Buď měli štěstí a mohli se přihlásit k tetě…  či někomu známému nebo si natvrdo obešli  domy a spádovost si prostě „u té hodné babičky ze třetího“ za pár tisícků zakoupili. Gratuluji paní ombudsmance a ministryni k perfektnímu zajištění skutečně rovného přístupu ke vzdělávání. Děti těchto rodičů-chytrolínů - se teď budou rozvalovat ve škole dle svého výběru. Nadané dítě s předpokladem pro jazyky půjde do obyčejné školy, kdovíkam.

V některých školách – např. ZŠ Lupáčova na Praze 3 – došlo k takovému nárůstu „spádových“ dětí, že škola musela na základě doporučení paní ombudsmanky – přistoupit k naprosto potupnému losování. (Fotografie přikládám). Ve škole panovala velmi nepříjemná atmosféra, protože v losování neuspěla také část dětí, které mají už ve škole sourozence – protože toto kritérium – které možná alespoň vykazuje jistý stupeň logiky - naopak zohledněno nebylo.

Zde fotky z losování, jen pro představu:
 

Losování do první třídy na ZŠ Lupáčova

Nyní je stav přibližně takový, že některé tzv. spádové děti jsou přijaté na tzv. spádové školy. Chtějí tam ale? To se neví… Děti jsou často zapsány ve frontě na 4 i více škol a čeká se, jak to celé dopadne.  Ředitelé jsou nešťastní, protože mají optický přetlak, ale kdo skutečně nastoupí, se neví. Rodiče, jejichž děti, jsou přijaté na školy, kam často nechtějí, obcházejí vysněné ZŠ, kde se dotazují, zda některé přijaté spádové děti, nechtějí náhodou jinam. Některé děti nejsou přijaté nikam. Ministerstvo jim zřejmě posléze školu přidělí podle toho, kde bude nakonec (kdy ale??) místo.

Celkem funkční systém, kde si ředitelé mohli alespoň v další fázi určovat část pravidel a testů, dle kterých do škol děti přijímat, byl zničen a systém se dostal do slepé uličky. Rodiče jsou ve stresu. Ředitelé jsou bezmocní a apelují na rodiče, aby se co nejdříve rozhodli a dali vědět a neblokovali místa na dalších školách.

Jak z chaosu ven?

Proč není spádovost jen doporučujícím kritériem, za které může škola přidělit nějaké plusové body? Rozhodně by spádovost neměla být jediná povinná možnost, protože to prostě nefunguje, rodiče nadaných dětí si chtějí školu vybrat (stejně jako doktora nebo nemocnici) a spravedlivé to není ani trochu.

Proč ministerstvo mluví ředitelům výběrových škol a jazykovek do jejich práce a dělá z nich bezmocné rukojmí špatných experimentů?

Proč jim neumožní dělat si testy a vybrat si nadané děti, které pak budou moct postupovat rychleji, a kvalita výuky bude lepší, jako to bývalo před nástupem socialistů k moci? Jak asi bude vypadat kvalita výuky v jazykové škole s 90 procenty dětí se „spádovostí“? Půjde nutně dolů…   Protože…. překvapivě... spádovost nezaručí jazykové předpoklady…

Přitom přijímací testy a pohovory dávají smys a jsou dobrým kritériem pro výběr nadaných žáků pro školy s náročnější výukou.

Proč není jasně dáno a na přihlášce do školy uvedeno, na kolik škol se může dané dítě přihlásit (navrhuji například 3 libovolné školy (nikoliv 1 spádovou!!!) s preferenčním označením té vysněné už v přihlášce) a proč je tu ta hra na „jednu oficiální“ a tajné ostatní, když všichni víme, jak to v praxi chodí?

Když se pustíte do čtení onoho dokumentu ombudsmanky Šabatové, ihned pochopíte, odkud vítr vane. A je to vítr velice mrazivý a připomíná tuhé doby socialismu, kdy - pod rouškou krásných řečí - všichni měli zdánlivě přístup ke všemu, ale v praxi to vůbec nefungovalo… Viz státní byty za úplatky, podpultové mandarinky a tak podobně.

Kdy už sociálním inženýrům dojde, že tyhle rovnostářské principy „všechno všem“ nikdy nemohou fungovat. 

Kam to směřuje?
Budeme příště přijímat nebo losovat také studenty na vysokou školu – bez ohledu na předpoklady pro studium – ale s ohledem na spádovost? Budeme si takto vybírat politiky? Nebo zaměstnání? Bydlíš na Praze 3 – budeš tedy dle spádovosti chirurg. Na Praze 5? Popelář. Bydlíš v Benešově? Budeš atomový fyzik! Prostě tam spadáš a je to. Případně rozhodne los. Haleluja…

Kdy socialistům dojde, že dobrá škola se buduje na základě dobrých studentů a ti se vyberou na základě testů, které odhalí předpoklady. A je dobře, že mezi školami je a bude rozdíl, protože je to motivující pro všechny a systém to zlepšuje.

Myslím, že je čas si rozmyslet, zda tento návrat k rovnostářství a socialistickému systému, kde budou zničeny dobré školy „spádovostí“, ředitelé škol budou jen bezmocnými loutkami a stejně tak systém, kde si např. ve zdravotnictví nesmíte připlatit za lepší sádru, ani nadstandard… opravdu chceme.
Já tedy rozhodně ne. A žádná ČSSD, ani jiná podobná levicová strana likvidující konkurenci  - a to nejen mezi školami, ani strana nastolující falešnou rovnost a prosazující mimo jiné opět zdanění „bohatších“ – aneb opět trest za schopnost a soběstačnost  - můj hlas ve volbách rozhodně nezíská. Doufám, že ani ten váš.

P.S. Hlavně, že bude ve školách od září opět akce mléko do škol. Produkt, který tam zdarma nikdo (až na majitele mlékáren) nechce. To, aby se duch socialismu vrátil se vším všudy. Brrr.

 

Autor: Tereza Boehmová | středa 19.4.2017 11:06 | karma článku: 41,03 | přečteno: 5274x