Věděla jsem, že píchnu do vosího hnízda, ale netušila jsem úplně – a upřímně se z toho raduji – jaký dosah, ohlasy a čtenost může mít článek na toto téma na blogu, i když – přiznejme si - na blogu iDNES – tedy hodně čteném a vyhlášeném :). Zde původní text, o kterém mluvím.
Občas přednáším na FSV UK o světě blogů - tzv. blogosféře, kde studentům říkám, že blog je bezednou studnicí námětů, které jsou sice zpracované naprosto odlišným (osobním, zaujatým často neodborným) způsobem, než článek v novinách, kde se novinář musí snažit o objektivnější pohled, odstup, vynechá emoce, text musí být propracovanější, je upravovaný, krácený a editovaný. Nicméně blogy mohou naťuknout velký problém, odhalit žhavé téma a právě tím, že je text napsaný emotivně, může mít nebývalý ohlas a vyvolat potřebnou debatu a možná... i občas něco skutečně změnit.
V mém článku – vlastně takové klasické osobní uživatelské recenzi, kterých na Tripadvisoru a podobných serverech najdete spoustu - jsem popsala, jak na mě působilo konkrétní lyžařské středisko a ubytovací zařízení, kde jsem bydlela, a rozšířila jsem záběr i na to, co mi obecně v ČR vadí, ať už v pohostinství, hotelech nebo při provozování vleků.
Recenze (ať už kritiku či osobní doporučení) považuji za naprosto standardní nástroj trhu, který pomáhá třídit zrno od plev. V žádném případě nechci nikomu určovat, jaké má mít služby a ceny, to si každý obchodník určuje sám, ovšem musí ve svobodné společnosti počítat i s tím, že když jsou ceny ve srovnání s jinými místy nadsazené či přímo praštěné nebo služby ne uplně v pořádku – lidé jsou naštvaní a jednoduše si to navzájem řeknou.
Když článek vyšel, rozpoutalo se peklo. Přišly mi e-maily typu „na každou svini se vaří voda“ a „ve Špindlu už se neukazuj“. Pobavila mě reakce, že mě jako „zkušenou píáristku“ platí provozovatelé rakouských středisek, abych jim tam nahnala klienty z Čech. Přísahám na psí uši, že neplatí... Jen do Rakouska už 22 let dobrovolně každý rok na hory jezdím (žádná nadnárodní společnost ani firma mě nesponzoruje) a mám za ta léta dokonalé srovnání cen, služeb, kvality jídla, vybavení pro děti atd. atd.
Mnohem více ohlasů na můj text bylo naštěstí pozitivních a moc všem děkuji za báječnou energii a podporu. Pisatelé – a nebyli to ani snad lidé, kteří by řešili každou korunu, naopak, ozvala se mi i spousta krajanů ze zahraničí, kteří se do Česka po letech těšili a byli na horách (a to nejen ve Špindlu) otrávení, dokonce reagovalo i pár známějších osobností. Došla jim s „Českým Aspenem“ trpělivost. Psali, že jsou rádi, že to někdo otevřeně napsal. Jak jsem uvedla, i bohatý člověk nerad vyhazuje peníze oknem, když je může využít lépe. Nešlo tu vůbec o boj chudých proti bohatým a reakce: „Když na to nemáš prachy, tak tam nejezdi“, je s prominutím mimo mísu. Třeba na to někdo i má, ale nechce být nutně za hlupáka, kterému je jedno, že mu někdo denně zbytečně tahá drobné navíc z kapsy...
Udělalo mi velkou radost, že se ozvala spousta hoteliéru v ČR, kteří jsou připraveni dokázat, že se o hosty starají dobře, můj text se jich netýká a poplatky navíc - za jinak samozřejmé věci - nemají.
Jeden milý pan hoteliér v Rokytnici mi dokonce přímo napsal, že se po mém textu zamyslel a vyhodil z jídelního lístku příplatek za kečup a zrušil zálohy na klíčky od pokoje. Klobouk dolů. Kéž je víc takových.
Moc se mi líbila věta jednoho diskutéra, který reagoval na komentář, že než někam jedu, mám si dobře zjistit, jak to tam chodí... Napsal – a necituji tu reakci přesně – že nechápe, proč by měl člověk pořád v Česku koukat přes rameno, jestli ho náhodou někdo neokrádá... A to je dost přesné. Nešlo by to jinak? Prostě ty věci nedělat, nesnažit se někoho napálit? Nepřečetl sis minipísmo na smlouvě o půjčce? Plať, blbe!
Hotely, o kterých jsem konkrétně psala, se cítily dotčeny a poškozeny, ale na místě je spíš reakce, jakou měl výše zmíněný pan hoteliér – tedy ukažte nám, že to jde lépe, nastavte průhlednější pravidla a my k vám třeba zase přijedeme. Od toho recenze jsou a špatný obraz se přece dá vylepšit...
Přišla mi celá řada dalších uživatelských recenzí (pochvalných i negativních) a protože s kolegy z blogu iDNES.cz velmi cítíme potenciál tohoto tématu, připravili jsme pro blogery iDNES.cz speciální akci, kdy budou moci zimní střediska a hotely recenzovat přímo.
Prosím, přesvědčte nás, že to jde lépe a že můžeme do Česka na hory jezdit.
Zde je link na text vysvětlující pravidla zasílání recenzí:
http://info.blog.idnes.cz/c/392733/Spindl-svindl-a-jak-je-to-jinde-v-Cesku-Napiste-nam.html
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slíbila jsem jednomu čtenáři, že dám do tohoto blogu odkaz na jeden skutečně „zajímavý“ rozhovor se slovenským podnikatelem, který má finanční podíl právě ve Špindlu a okolí, Igorem Rattajem... zde je.... bez komentáře: Biznis sú rodiny s detmi, ostatných nepotrebujeme
Dodatek, zjistila jsem, že v původní verzi rozhovoru zmizela kritická pasáž, která je nyní nahrazena větou: "Úprava 16. januára 2014: Časť odpovede bola dodatočne vyňatá spod autorizácie."