Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L19u91d50m64i90l23a 29I18b39e65h59e31j68o78v52á 1661128698596

R^Mírně se mi zauzloval mozek.

0/0
6.1.2017 11:37

V36á77c60l34a33v 66J16ů78z61a 6241617846

Stejně jako v češtině je znalosti psaní y a i k ničemu, pokud člověk neumí porozumět psanému textu a srozumitelně vyjádřit myšlenku, tak i v matematice je znalost řešení rovnic o více neznámých k ničemu, pokud člověk neumí reálnou situaci nebo slovní zadaní přepsat do té matematické rovnice, kterou umí vyřešit. A tato schopnost je pro tyto příklady to nejdůležitější.

0/0
5.1.2017 10:38

M84a25r27t56i36n 64S76v59o14b54o43d22a 7855887946452

Mně se líbí, jak té paní (autorce) přijde "nejasné zadání druhého příkladu". Jestli jako "všechny sousedící" nebo jen ty "nejblíže sousedící" - navíc píše "strany" - nikoli pole...

Mně zase přijde trochu "nejasné", jak by mohly být myšleny "všechny sousedící" a co by vlastně to jako mělo znamenat...(resp. jaký je rozdíl mezi všemi a jen nejblíže sousedícími polemi). Spíš je potřeba položit si otázku "s čím sousedící"... ze zadání se to lze domyslet.

Mně ten druhý příklad přijde úplně JASNĚ zadaný. Pravda, jsem matematik.

Chápu, že to nedá "průměrný" páťák, a dokonce ani průměrný dospělý občan.

Ale jak zde mnohokrát zaznělo - od toho je to olympiáda.

Určitě se najdou páťáci (byť třeba ne v každé třídě), co to spočítají. Stačí se podívat na výsledky (vítěze) minulých ročníků a na to, jak se s podobnými příklady popasovali.

Chybou maximálně může být, pokud to někde paní učitelka po někom vyžaduje spočítat - třeba v duchu: "Aničko, tobě přece matematika jde, tak to zkus."

Jenže holt Anička je dobrá počtářka (jednou třeba půjde na ekonomku a ne na matfyz), proto má v páté třídě z matiky jedničky, jenže jaksi u olympiády ani nepochopí zadání. (Anebo třeba i jednou půjde na matfyz, tj. nadání tohoto druhu má, ale v páté třídě ještě jaksi "to u ní nezačalo" - i to občas může být, i když většinou myslím se už kolem té páté třídy tohle projeví.)

Je potřeba nevidět problém v tom, že někdo (resp. dokonce většina žáků ve třídě, v některých třídách třeba všichni žáci) na takovéto úlohy nemá.

Zkrátka matematická olympiáda by měla vždy být jen nabídka - kdo to chce zkusit, může. A NIKOLI povinný domácí úkol (dokonce ani pro "talentované" žáky v matematice - viz výše popsaná fiktivní Anička).

+4/0
5.1.2017 9:37

V78l87a78d38i61s38l84a68v 57Ž67i27d97e84k 3438670920

Za mně byly podobné a měl jsem je rád (a byl v nich úspěšný). Toto je opravdová matematika, ne zbytečné počty. Co si pamatuji na vysoké (mám BC. v Počítačové matematice) o moc těžší počty nebylo třeba, ale algebra, úvahy a hlavně představivost byla třeba ještě větší.

PS: Není těch kružnic náhodou 8? (Z každého vrcholu se dají vést dvě, jedna procházející jedním a jedna dvěmi vrcholy).

+1/0
5.1.2017 8:50

M76a79r73t15i51n 31S25v11o35b20o55d80a 7435487476432

Bingo - že má paní bloggerka navíc ve výsledcích chybu, je opravdu výstižné...

0/−1
5.1.2017 9:43

J71o70s10e72f 45P32i33b56i40l 2572974684

Ó nikoli. Ze dvou vrcholů se dají vést dvě kružnice (procházejí jedním nebo dvěma vrcholy) a ze dvou vrcholů jen po jedné kružnici, procházející třemi vrcholy, bo trojůhelníky jsou rovnostranné, chlapci...

+3/0
5.1.2017 9:54

M46a77r73t69i86n 50S44v15o25b88o92d56a 7715767136512

No jo, je to tak...

Tak beru zpět. Bol som volaký zbrklý, což se nevyplácí - zejména v matematice ne.

+1/0
5.1.2017 11:53

P82e13t35r 19K29a82ň36o23v43s93k57ý 1534562267749

Příklady domácího kola bývají náročnější než třeba příklady školního kola, protože tu žák má neomezeně času, může si dohledat návodné úlohy, případně něco i zkonzultovat a něco se při tom i naučí. Matně vzpomínám, že příklady domácího kola kategorie Z5 či Z6 jsem řešil 1-2 hodiny každý, některé příklady středoškolské olympiády i 10-20 hodin, když jsem řešil příklady pro třeťáky a čtvrťáky v prváku. To, že žák řešení rozumí, se testuje ve školním kole, kam se dávají velmi obdobné úlohy, jako do domácího kola, a vlastní soutěžení je vlastně až v krajském kole, kam se dávají příklady obtížnosti domácího kola, ale s omezeným časem. U středoškolské olympiády pak je ještě celostátní kolo a pak Mezinárodní matematická olympiáda. Skutečnost, že žák nevyřeší nějakou úlohu domácího kola, vůbec neznamená nic negativního, ostatně stačívalo k postupu vyřešit 4 úlohy ze 6. A samozřejmě se stane, že úlohy nesednou, snad v Z7 jsem nebyl ani úspěśný řešitel krajského kola, či jsem chybně vyřešil úlohu domácího kola Z6, přestože jsem pak byl na střední na dvou mezinárodních matematických olympiádách. Matematická olympiáda měla vždy příklady vyšší náročnosti a vyžadovala nerutinní způsob řešení, a proto je zcela normální, že už u příklady kategorie Z5 nevyřeší ani někteří dospěláci, hodně to souvisí i s různými IQ úlohami apod. Pokud žák talent má, tak ho obtížnější úlohy mohou naopak více motivovat, protože by bylo poněkud zbytečné, aby si s úlohami poradil během pár minut, podobně jako zvládá úlohy z hodin matematiky apod. O tom je olympiáda především, naučit se o úlohách přemýšlet, hledat způsoby, jak úlohy vyřešit, následně je zkusit tímto způsobem vyřešit a konečně se naučit řešení formulovat a zapsat co nejjasněji a přitom nejpřesněji. Ale je třeba tomu dát čas a nesnažit se všechny úlohy vyřešit během jednoho dne, to se jednak spíše nepodaří a jednak žákovi úlohy a postupy splynou a v hlavě mu vznikne zmatek.

+5/0
5.1.2017 8:42

P93a32v56e64l 56N45o84v93á92k 4133418275811

No je to složité, ale o tom je olympiáda, ne? Kdyby to spočítal průměrný páťák, tak by ta soutěž ztrácela smysl. Olympijský slalom taky dá desetina promile populace, proč by to v tomto případě mělo být jinak?

+8/0
5.1.2017 2:48
Foto

J76a52n 11Ř68e29h81á73č37e31k 7880496621515

Tak ještě něco pro prvňáčky-olympioniky:

Kolik Popelek je třeba k rozlousknutí všech předložených oříšků?

(řešení: dvě)

+2/0
4.1.2017 19:39

Z60u36z92k92a 89S58o98u23č98k33o25v21á 8565157962194

"Jakých Popelek, kolik oříšků, proč louskat? Pane učiteli, já to nechápu!" ;-D;-D;-D;-D

+2/0
4.1.2017 20:07

M42a15r86i65e 53Š45í89p91k87o34v74á 5512472714437

Pančitelko, tak budete muset na nižší stupeň!:-) Vzhůru do pamprsek!;-DR^

+1/0
6.1.2017 9:46

Z17u11z14k84a 58S10o98u23č81k27o68v77á 8285857562724

Momentálně bych je potřebovala;-D;-D;-D

+1/0
6.1.2017 10:45

M75a76r27i88e 83Š61í96p97k24o45v10á 5142652834577

;-D viróza nebo žáci?:-P

0/0
6.1.2017 10:49

Z75u36z89k17a 20S51o30u47č18k42o91v15á 8475847672704

S odstupem pár hodin - už pampersky nepotřebuju, došla jsem si na WC;-D;-D;-D

+1/0
6.1.2017 14:07

M15a41r60i97e 73Š29í81p59k54o13v16á 5692222984947

Ty jsi ták šikovná!VR^

+1/0
6.1.2017 14:10
Foto

M56a97r69i92e 50P38o77k45o31r55n38á 9185564900

;-DNehledejte v tom vědu a znovu čtěte pohádky;-)

0/0
6.1.2017 11:26

M56a58r22i56e 74Š93í72p14k84o82v55á 5542402614167

...není třeba, jen jste to ne zcela pochopila:-)

+1/0
6.1.2017 11:39

Z44u59z34k19a 46S44o16u76č91k26o42v37á 8945397522454

Mari, R^;-DV

+1/0
6.1.2017 14:08

M20a35r67i97e 53Š93í23p47k14o32v52á 5232862464957

na jedné vlně, Zuzi!V:-)R^

+1/0
6.1.2017 14:12

G96a25b39r85i94e13l98a 19I56v49a81n30c39o 1414668769739

Tak tenhle úkol jsem řešila nejdéle ze všech. :-)

0/0
6.1.2017 12:12

M41i47c44h29a72l 63T61e50s45a86ř 4148242910921

Bravo, cenná lekce pro děti i rodiče na téma "matematika nejsou počty":) A taky o tom, jak matematika tříbí a formuje lidskou mysl, nejen že umožní člověku přepočítat drobné v obchodě. Za všemi úlohami stojí celkem jednoduchý výpočet (pravda, něco bych z lenosti řešil metodou pokus/omyl), takže právě ta cesta od krkolomného zadání k jednoduché rovnici je cenná - a nejen pro dítě;-) Ale uznávám že to je tak trochu masakr.

+3/0
4.1.2017 18:38

M89a54r30t44i21n65a 52M56o41u21d25r20á 7580713726839

Udivuje mě, že se zadání řeší doma (a řešilo se doma i v dobách, kdy byly moje děti malé). Co je to za olympiádu, když se může řešit s různými berličkami, dokonce to zadání vůbec nemusí řešit dítě? Bohatě postačí, když ho odevzdá.....

0/0
4.1.2017 18:32

J15o47s54e77f 80N48o12ž76i34č61k76a 5455581269946

Doma žáci řeší pouze úlohy v základních kolech, v těch dalších (okresních, krajských...) už nikoliv.

+1/0
4.1.2017 18:56

M93a64r56t90i74n19a 96M55o21u30d84r15á 7330133626159

Já vím, taky jsme řešili. A v tom "jsme" vidím zádrhel. Když na to dítě nepřijde samo, je úplně zbytečné, aby pokračovalo do dalšího kola.

0/0
5.1.2017 15:46

T88e76r61e80z66a 69B23o21e51h52m52o20v58á 1874174978242

No, tak to ani nikdo nepředpokládal, že by postoupila do dalšího kola, to ani nechci, když to sama nevyřeší - tak co by tam dělala. Ale myslím, že víc se naučí, když to spočítáme spolu a přijdeme na to, jak se to dělá, než kdyby to vzdala a řekla, že to nechá nevyplněné. Paní učitelka jim právě přesně takový úkol dala - aby se pokusili to spočítat. Ti, co to umějí bez pomoci, mohou dál.

0/0
5.1.2017 17:00

T26e30r54e11z80a 96B73o18e90h43m56o95v42á 1774734718562

Do dalšího kola rozhodně pokračovat nebude. Co by tam také dělala, když sama příklady nevyřešila. Ale o to nešlo. Paní učitelka jim dala za úkol se pokusit - i s pomocí. Ti, co to vyřeší, mohou dál. Ostatní se třeba něco naučí, když jim pomůžeme s postupem.

0/0
5.1.2017 17:02

R86o67s95t45i37s34l51a45v 48C32a65h86a 8955321230852

1. kolo - domaci, neni v podstate soutezni, ale jen takove pripravne.

0/0
5.1.2017 9:57

M89a17r81t17i13n18a 79M87o71u74d36r65á 7250183736789

prostě takové lákadlo

0/0
5.1.2017 15:46

J48o12s11e48f 11N78o87ž95i13č65k42a 5735171319946

Na 5. třídu základní školy mně to opravdu přijde příliš těžké. Ono je možná pravda (jak už tady někdo napsal níže), že cílem olympiády prostě je najít pár talentů, kteří si v 10 letech i s takovými úlohami poradí, ale jde o to, jestli takové zadání neodradí od zájmu o matematiku ty, kteří nejsou geniální, ale "jenom" nadprůměrně chytří...

+2/0
4.1.2017 17:05

B20o43h19u52s70l90a64v 52L78u87d18v72í62k 5972841298400

Ono je to asi i úmyslně zadáváno "na doma", aby se zadanými úkoly dítěti (případně) někdo pomohl. Ale ta pomoc nesmí být o tom, že rodiče či někdo jiný to spočítá a dítě bezmyšlenkovitě přepíše. To pak ztrácí samozřejmě smysl. Tady se asi i předpokládá, že pokud má dítě talent a nadání k matematice, tak ho někdo (rodiče) v tomto směru podporuje a vede, neboť talent bez vedení a podpory za čas "zakrní". A je-li takto správně dítě vedeno, tak ho to určitě od zájmu o matematiku neodradí, naopak :-). Je to to samé jako ve sportu, pokud je někdo talent např. na hokej, tak bez opravdu dobrého trenéra/rodiče a dřiny (ke které ho dobrý trenér přivede a motivuje k ní), nemá vůbec šanci ten talent rozvinout a v budoucnu pak vyniknout.

PS: Zdravím do Ostrožské Nové Vsi :-).

+1/0
4.1.2017 20:51

J57o86s48e93f 31N73o84ž21i28č85k13a 5475751159796

Ahoj Slávku, také Tě zdravím. :-)

Pokud se dítěti doma dostane pomoci tímto správným směrem, pak to samozřejmě smysl má.

+1/0
4.1.2017 21:00

V50l78a25d32i15m65í13r 87H83r58u32b60ý 4927163354969

No jo. Když ona je to olympiáda. Vy také nezaběhnete stovku pod jedenáct (sekund). Ubezpečuji Vás, že pro finalisty jsou obdobné příklady více-méně hračkou.

+5/0
4.1.2017 16:59

L28a45d11i26s30l82a11v 88J68í33l40e51k 9152609152131

Jsou potom další kola a nakonec jsou vyhodnoceni v každém kraji tři nejlepší. Ta další kola se neřeší doma, ale ve vybrané škole, dítě se nemá s kým poradit. Nakonec jsou vyhodnoceni v každé kategorii 3 nejlepší. Úlohy musí být náročné, aby byli jen 3 vítězové. Jelikož souběžné probíhá fyzikální, češtinářská a biologická olympiáda, je těch vítězů dost. V Ostravě se pak sejdou spolu se svým doprovodem v sále konzervatoře, kde mají studenti konzervatoře připravený program a po něm je předávání cen. Všiml jsem si, že v matematice a fyzice je mezi odměněnými více chlapců, v biologii a češtině zase trochu převládají děvčata. Často se stává, že jeden žák dostává odměnu ve dvou olympiádách. Když je to matika a fyzika, tak to chápu, když se však umístí někdo v češtině a matematice, tak nad tím kroutím hlavou, já jsem myslel, že se to vylučuje. A další věc, kterou nechápu je, že v češtinářské olympiádě se zpravidla umístí nějaký žák nebo i více žáků z Karviné nebo Českého Těšína. Mluví se tam tak svérázným nářečím, že neznalý má problém rozumět.

Kromě toho je ještě celá řada dalších soutěží, třeba mladých filozofů. Tam dostanou téma a musí napsat úvahu na dvě stránky. Postupuje se až do celostátního kola, kde se píše úvaha na dané téma, ale v angličtině, protože tři nejlepší postupují do evropského kola.

+2/0
4.1.2017 16:59

M81a37r31i82e 82Š61í23p74k54o98v64á 5442972234917

Vůbec nikdy jsem tu nebyla:-P;-D

No, pravda. Terezo, začala jste ten nový rok pěkně zostra!:-/

A já čekala gurmetský zážitek (tedy fota) od vánoc až po Silvestra!

+1/0
4.1.2017 14:39

T14e92r87e83z12a 73B88o59e67h77m35o63v80á 1344604818322

Všechno bude!R^V

+1/0
4.1.2017 14:44

M53a28r77i64e 83Š51í24p65k31o36v70á 5302282654897

To je bezva! To bude olympiáda pro mě!V:-)R^

+1/0
4.1.2017 14:45

M54a41r35t57i26n75a 12T38r92o76j62a14n56o96v41á 5493938265

"Zadání rozumím tak tak a přijde mi to spíše jako test logiky, nikoliv počtů."

No jo, o tom to je. To je matematická olympiáda a ne olympiáda z počtů... Dobrý počtář se opravdu nerovná dobrý matematik.:-)

+9/0
4.1.2017 14:12

P41e90t79r 44L36a30n50g72e28r 6795475280382

Hlavně jde o to, že úlohy jsou velmi nepřirozené, psané nepříjemným jazykem a na dnešní dobu i docela out.

Docela v oblibě je matematický klokan - má širší záběr a dokáže slušně vyselektovat talenty.

0/−3
4.1.2017 13:44

G49a21b44r19i49e97l12a 65I55v50a89n84c86o 1304468679679

Mně přijdou ty úlohy ok, ale je fakt, že už jsem relativně "stará garda", takže možná taky na dnešní dobu docela out. Nicméně s chutí jsem si zařešila, ne, že ne. :-)

+4/0
4.1.2017 14:16

G88a85b75r14i85e74l20a 20I14v15a17n53c57o 1324908749479

Jo, a za tip na klokana díky - vypadá to dobře, výhledově to vyzkouším na dceru (a ty starší kategorie na sebe). :-)

0/0
4.1.2017 15:59

P23e92t21r 87B91ü51r91g60e85r 4507896597490

Ale cílem tohoto přeci není vystresovat matku & dítě! Vezměte to naopak: Dětem je předložen zajímavý (byť obtížný) námět, podnět, příklad - ovšem s tím, že jej lze zaručeně vyřešit! Už to, jak jste se "chytla" je vlastně velmi, velmi optimistické!!;-)

0/0
4.1.2017 12:43

B98o13r14i59s 89O60n51d34e63r46k34a 1974448919944

Cílem matematické olympiády je najít těch pár páťáků, kteří to vypočítat dokáží. Někdy se tomu říká "hledání talentů". Sice je to pro ostatní děti drsné, ale ve chvíli, kdy to spočítá 80% páťáků, a zase 80% páťáků bude dostatečně talentovaných pro sprint a hod koulí a 80% páťáků zvládne pokročilou angličtinu, trochu se vytrácí smysl.

+11/0
4.1.2017 12:26

T21o96m27á97š 20N48o17v53o56t78n96ý 6435837529109

Mně to přijde jako pěkné úkoly na přemýšlení a rozvoj matematického myšlení.

+6/0
4.1.2017 12:29

B33o30r60i64s 16O13n48d97e41r39k32a 1234598559864

A přesně tím ty úlohy jsou. Nikdo neříká, že dítě, které to teď nevypočte, tu olympiádu za rok nevyhraje. Ovšem bude muset na sobě zapracovat. Takhle se akorát hledají děti, které jsou od přírody talentované a pokud se jim v tomhle oboru někdo bude vhodně věnovat, za pár let mohou být tahouny ve vědě. Respektive než se jejich talent zabije a rozplyne v nudě jednoduchosti.

+7/0
4.1.2017 12:37

D88i56t59a 95K48v87a32s90n48i10č91k59o57v79á 3921272666801

Já skončila u příkladu z matematiky s dcerou již ve třetí třídě - příklad počítali moji kolegové a můj muž desítky minut soustavou rovnic o 3 neznámých... Já ho nepochopila a jak jí to vysvětlit mi taky nikdo neporadil :-)

+1/0
4.1.2017 12:09

T63o22m13á47š 79N85o91v72o98t85n67ý 6865357579969

Zkuste ho sem napsat.

+1/0
4.1.2017 12:20

B69o88h49u83m86i14l 21M11i38c21h63a24l 3525894275481

To se mi taky párkrát stalo, ale vždycky to znamenalo, že jdu kanónem na vrabce a místo hrubé síly (soustavy rovnic) je potřeba se na úlohu podívat znovu bez předsudků.

+1/0
4.1.2017 13:53

M22i65l41e95n43a 82K50l75o72u14č74k87o46v33á 1604743431610

Strašný, takový příklady jsme meli snad na střední škole. A že by se mozky dnešních dětí vyvíjely jinak než naše před lety?

+1/−2
4.1.2017 11:52

T87e89r52e42z78a 76B51o20e74h36m26o70v48á 1824804468552

Těžko říct... Mozek mé dcery se zdá naprosto běžně zaostalý (viděno optikou těchto úkolů)

0/0
4.1.2017 11:58



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.