Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L46u82d73m14i52l70a 69I59b34e85h24e65j49o32v14á 1131498788716

R^Mírně se mi zauzloval mozek.

0/0
6.1.2017 11:37

V66á70c92l84a27v 89J51ů23z42a 6661447946

Stejně jako v češtině je znalosti psaní y a i k ničemu, pokud člověk neumí porozumět psanému textu a srozumitelně vyjádřit myšlenku, tak i v matematice je znalost řešení rovnic o více neznámých k ničemu, pokud člověk neumí reálnou situaci nebo slovní zadaní přepsat do té matematické rovnice, kterou umí vyřešit. A tato schopnost je pro tyto příklady to nejdůležitější.

0/0
5.1.2017 10:38

M90a38r82t64i90n 41S94v44o54b24o58d54a 7455167476692

Mně se líbí, jak té paní (autorce) přijde "nejasné zadání druhého příkladu". Jestli jako "všechny sousedící" nebo jen ty "nejblíže sousedící" - navíc píše "strany" - nikoli pole...

Mně zase přijde trochu "nejasné", jak by mohly být myšleny "všechny sousedící" a co by vlastně to jako mělo znamenat...(resp. jaký je rozdíl mezi všemi a jen nejblíže sousedícími polemi). Spíš je potřeba položit si otázku "s čím sousedící"... ze zadání se to lze domyslet.

Mně ten druhý příklad přijde úplně JASNĚ zadaný. Pravda, jsem matematik.

Chápu, že to nedá "průměrný" páťák, a dokonce ani průměrný dospělý občan.

Ale jak zde mnohokrát zaznělo - od toho je to olympiáda.

Určitě se najdou páťáci (byť třeba ne v každé třídě), co to spočítají. Stačí se podívat na výsledky (vítěze) minulých ročníků a na to, jak se s podobnými příklady popasovali.

Chybou maximálně může být, pokud to někde paní učitelka po někom vyžaduje spočítat - třeba v duchu: "Aničko, tobě přece matematika jde, tak to zkus."

Jenže holt Anička je dobrá počtářka (jednou třeba půjde na ekonomku a ne na matfyz), proto má v páté třídě z matiky jedničky, jenže jaksi u olympiády ani nepochopí zadání. (Anebo třeba i jednou půjde na matfyz, tj. nadání tohoto druhu má, ale v páté třídě ještě jaksi "to u ní nezačalo" - i to občas může být, i když většinou myslím se už kolem té páté třídy tohle projeví.)

Je potřeba nevidět problém v tom, že někdo (resp. dokonce většina žáků ve třídě, v některých třídách třeba všichni žáci) na takovéto úlohy nemá.

Zkrátka matematická olympiáda by měla vždy být jen nabídka - kdo to chce zkusit, může. A NIKOLI povinný domácí úkol (dokonce ani pro "talentované" žáky v matematice - viz výše popsaná fiktivní Anička).

+4/0
5.1.2017 9:37

V42l53a15d93i10s81l78a56v 40Ž59i71d85e35k 3738670940

Za mně byly podobné a měl jsem je rád (a byl v nich úspěšný). Toto je opravdová matematika, ne zbytečné počty. Co si pamatuji na vysoké (mám BC. v Počítačové matematice) o moc těžší počty nebylo třeba, ale algebra, úvahy a hlavně představivost byla třeba ještě větší.

PS: Není těch kružnic náhodou 8? (Z každého vrcholu se dají vést dvě, jedna procházející jedním a jedna dvěmi vrcholy).

+1/0
5.1.2017 8:50

M59a74r17t37i69n 57S34v30o26b30o63d55a 7245977566972

Bingo - že má paní bloggerka navíc ve výsledcích chybu, je opravdu výstižné...

0/−1
5.1.2017 9:43

J17o48s66e61f 26P44i97b32i92l 2142154304

Ó nikoli. Ze dvou vrcholů se dají vést dvě kružnice (procházejí jedním nebo dvěma vrcholy) a ze dvou vrcholů jen po jedné kružnici, procházející třemi vrcholy, bo trojůhelníky jsou rovnostranné, chlapci...

+3/0
5.1.2017 9:54

M75a59r21t98i79n 38S78v77o21b93o22d37a 7845397546672

No jo, je to tak...

Tak beru zpět. Bol som volaký zbrklý, což se nevyplácí - zejména v matematice ne.

+1/0
5.1.2017 11:53

P79e10t42r 52K33a29ň73o57v33s96k78ý 1654692117169

Příklady domácího kola bývají náročnější než třeba příklady školního kola, protože tu žák má neomezeně času, může si dohledat návodné úlohy, případně něco i zkonzultovat a něco se při tom i naučí. Matně vzpomínám, že příklady domácího kola kategorie Z5 či Z6 jsem řešil 1-2 hodiny každý, některé příklady středoškolské olympiády i 10-20 hodin, když jsem řešil příklady pro třeťáky a čtvrťáky v prváku. To, že žák řešení rozumí, se testuje ve školním kole, kam se dávají velmi obdobné úlohy, jako do domácího kola, a vlastní soutěžení je vlastně až v krajském kole, kam se dávají příklady obtížnosti domácího kola, ale s omezeným časem. U středoškolské olympiády pak je ještě celostátní kolo a pak Mezinárodní matematická olympiáda. Skutečnost, že žák nevyřeší nějakou úlohu domácího kola, vůbec neznamená nic negativního, ostatně stačívalo k postupu vyřešit 4 úlohy ze 6. A samozřejmě se stane, že úlohy nesednou, snad v Z7 jsem nebyl ani úspěśný řešitel krajského kola, či jsem chybně vyřešil úlohu domácího kola Z6, přestože jsem pak byl na střední na dvou mezinárodních matematických olympiádách. Matematická olympiáda měla vždy příklady vyšší náročnosti a vyžadovala nerutinní způsob řešení, a proto je zcela normální, že už u příklady kategorie Z5 nevyřeší ani někteří dospěláci, hodně to souvisí i s různými IQ úlohami apod. Pokud žák talent má, tak ho obtížnější úlohy mohou naopak více motivovat, protože by bylo poněkud zbytečné, aby si s úlohami poradil během pár minut, podobně jako zvládá úlohy z hodin matematiky apod. O tom je olympiáda především, naučit se o úlohách přemýšlet, hledat způsoby, jak úlohy vyřešit, následně je zkusit tímto způsobem vyřešit a konečně se naučit řešení formulovat a zapsat co nejjasněji a přitom nejpřesněji. Ale je třeba tomu dát čas a nesnažit se všechny úlohy vyřešit během jednoho dne, to se jednak spíše nepodaří a jednak žákovi úlohy a postupy splynou a v hlavě mu vznikne zmatek.

+5/0
5.1.2017 8:42

P92a97v22e31l 46N91o83v76á12k 4143448705321

No je to složité, ale o tom je olympiáda, ne? Kdyby to spočítal průměrný páťák, tak by ta soutěž ztrácela smysl. Olympijský slalom taky dá desetina promile populace, proč by to v tomto případě mělo být jinak?

+8/0
5.1.2017 2:48
Foto

J18a21n 93Ř46e44h64á79č69e84k 7410716521625

Tak ještě něco pro prvňáčky-olympioniky:

Kolik Popelek je třeba k rozlousknutí všech předložených oříšků?

(řešení: dvě)

+2/0
4.1.2017 19:39

Z41u42z19k36a 72S83o23u80č90k89o92v55á 8765647742644

"Jakých Popelek, kolik oříšků, proč louskat? Pane učiteli, já to nechápu!" ;-D;-D;-D;-D

+2/0
4.1.2017 20:07

M71a29r24i17e 79Š21í88p41k98o95v84á 5682432504447

Pančitelko, tak budete muset na nižší stupeň!:-) Vzhůru do pamprsek!;-DR^

+1/0
6.1.2017 9:46

Z79u87z36k64a 21S92o87u33č53k79o39v62á 8445387702784

Momentálně bych je potřebovala;-D;-D;-D

+1/0
6.1.2017 10:45

M91a60r54i76e 61Š60í62p30k42o46v33á 5662382434787

;-D viróza nebo žáci?:-P

0/0
6.1.2017 10:49

Z10u12z62k37a 43S83o75u51č20k91o88v61á 8715507492194

S odstupem pár hodin - už pampersky nepotřebuju, došla jsem si na WC;-D;-D;-D

+1/0
6.1.2017 14:07

M49a48r50i17e 17Š82í86p23k47o50v13á 5962822594197

Ty jsi ták šikovná!VR^

+1/0
6.1.2017 14:10
Foto

M33a50r26i11e 28P60o61k29o67r98n70á 9925154200

;-DNehledejte v tom vědu a znovu čtěte pohádky;-)

0/0
6.1.2017 11:26

M20a53r80i93e 95Š26í59p54k55o64v62á 5602592404607

...není třeba, jen jste to ne zcela pochopila:-)

+1/0
6.1.2017 11:39

Z33u66z28k69a 75S87o43u21č87k30o51v49á 8765577122954

Mari, R^;-DV

+1/0
6.1.2017 14:08

M71a43r42i52e 54Š86í47p37k13o53v70á 5882652704677

na jedné vlně, Zuzi!V:-)R^

+1/0
6.1.2017 14:12

G36a94b11r97i33e82l59a 93I32v88a11n40c27o 1474238629819

Tak tenhle úkol jsem řešila nejdéle ze všech. :-)

0/0
6.1.2017 12:12

M21i32c19h16a72l 92T32e30s23a57ř 4798192260741

Bravo, cenná lekce pro děti i rodiče na téma "matematika nejsou počty":) A taky o tom, jak matematika tříbí a formuje lidskou mysl, nejen že umožní člověku přepočítat drobné v obchodě. Za všemi úlohami stojí celkem jednoduchý výpočet (pravda, něco bych z lenosti řešil metodou pokus/omyl), takže právě ta cesta od krkolomného zadání k jednoduché rovnici je cenná - a nejen pro dítě;-) Ale uznávám že to je tak trochu masakr.

+3/0
4.1.2017 18:38

M83a92r29t52i25n92a 97M18o73u82d41r11á 7350173726839

Udivuje mě, že se zadání řeší doma (a řešilo se doma i v dobách, kdy byly moje děti malé). Co je to za olympiádu, když se může řešit s různými berličkami, dokonce to zadání vůbec nemusí řešit dítě? Bohatě postačí, když ho odevzdá.....

0/0
4.1.2017 18:32

J54o90s30e60f 82N92o76ž44i16č80k53a 5285241659836

Doma žáci řeší pouze úlohy v základních kolech, v těch dalších (okresních, krajských...) už nikoliv.

+1/0
4.1.2017 18:56

M19a39r69t57i24n33a 49M14o88u98d79r30á 7820973986189

Já vím, taky jsme řešili. A v tom "jsme" vidím zádrhel. Když na to dítě nepřijde samo, je úplně zbytečné, aby pokračovalo do dalšího kola.

0/0
5.1.2017 15:46

T76e38r91e95z95a 26B49o39e77h21m75o34v11á 1374234988442

No, tak to ani nikdo nepředpokládal, že by postoupila do dalšího kola, to ani nechci, když to sama nevyřeší - tak co by tam dělala. Ale myslím, že víc se naučí, když to spočítáme spolu a přijdeme na to, jak se to dělá, než kdyby to vzdala a řekla, že to nechá nevyplněné. Paní učitelka jim právě přesně takový úkol dala - aby se pokusili to spočítat. Ti, co to umějí bez pomoci, mohou dál.

0/0
5.1.2017 17:00

T22e83r85e12z66a 67B94o55e21h10m76o83v92á 1674674768882

Do dalšího kola rozhodně pokračovat nebude. Co by tam také dělala, když sama příklady nevyřešila. Ale o to nešlo. Paní učitelka jim dala za úkol se pokusit - i s pomocí. Ti, co to vyřeší, mohou dál. Ostatní se třeba něco naučí, když jim pomůžeme s postupem.

0/0
5.1.2017 17:02

R56o31s97t26i53s41l28a93v 33C23a94h35a 8155541850942

1. kolo - domaci, neni v podstate soutezni, ale jen takove pripravne.

0/0
5.1.2017 9:57

M43a80r41t41i23n31a 27M91o28u21d32r80á 7710103316289

prostě takové lákadlo

0/0
5.1.2017 15:46

J12o13s21e69f 66N25o28ž60i72č16k41a 5615501689256

Na 5. třídu základní školy mně to opravdu přijde příliš těžké. Ono je možná pravda (jak už tady někdo napsal níže), že cílem olympiády prostě je najít pár talentů, kteří si v 10 letech i s takovými úlohami poradí, ale jde o to, jestli takové zadání neodradí od zájmu o matematiku ty, kteří nejsou geniální, ale "jenom" nadprůměrně chytří...

+2/0
4.1.2017 17:05

B65o95h52u61s54l45a59v 96L37u20d74v44í80k 5402951748300

Ono je to asi i úmyslně zadáváno "na doma", aby se zadanými úkoly dítěti (případně) někdo pomohl. Ale ta pomoc nesmí být o tom, že rodiče či někdo jiný to spočítá a dítě bezmyšlenkovitě přepíše. To pak ztrácí samozřejmě smysl. Tady se asi i předpokládá, že pokud má dítě talent a nadání k matematice, tak ho někdo (rodiče) v tomto směru podporuje a vede, neboť talent bez vedení a podpory za čas "zakrní". A je-li takto správně dítě vedeno, tak ho to určitě od zájmu o matematiku neodradí, naopak :-). Je to to samé jako ve sportu, pokud je někdo talent např. na hokej, tak bez opravdu dobrého trenéra/rodiče a dřiny (ke které ho dobrý trenér přivede a motivuje k ní), nemá vůbec šanci ten talent rozvinout a v budoucnu pak vyniknout.

PS: Zdravím do Ostrožské Nové Vsi :-).

+1/0
4.1.2017 20:51

J83o65s48e38f 67N44o70ž73i10č78k71a 5625111359326

Ahoj Slávku, také Tě zdravím. :-)

Pokud se dítěti doma dostane pomoci tímto správným směrem, pak to samozřejmě smysl má.

+1/0
4.1.2017 21:00

V67l70a35d36i49m34í89r 91H38r75u87b36ý 4297523394629

No jo. Když ona je to olympiáda. Vy také nezaběhnete stovku pod jedenáct (sekund). Ubezpečuji Vás, že pro finalisty jsou obdobné příklady více-méně hračkou.

+5/0
4.1.2017 16:59

L31a74d23i22s10l79a93v 31J52í82l81e82k 9582709152521

Jsou potom další kola a nakonec jsou vyhodnoceni v každém kraji tři nejlepší. Ta další kola se neřeší doma, ale ve vybrané škole, dítě se nemá s kým poradit. Nakonec jsou vyhodnoceni v každé kategorii 3 nejlepší. Úlohy musí být náročné, aby byli jen 3 vítězové. Jelikož souběžné probíhá fyzikální, češtinářská a biologická olympiáda, je těch vítězů dost. V Ostravě se pak sejdou spolu se svým doprovodem v sále konzervatoře, kde mají studenti konzervatoře připravený program a po něm je předávání cen. Všiml jsem si, že v matematice a fyzice je mezi odměněnými více chlapců, v biologii a češtině zase trochu převládají děvčata. Často se stává, že jeden žák dostává odměnu ve dvou olympiádách. Když je to matika a fyzika, tak to chápu, když se však umístí někdo v češtině a matematice, tak nad tím kroutím hlavou, já jsem myslel, že se to vylučuje. A další věc, kterou nechápu je, že v češtinářské olympiádě se zpravidla umístí nějaký žák nebo i více žáků z Karviné nebo Českého Těšína. Mluví se tam tak svérázným nářečím, že neznalý má problém rozumět.

Kromě toho je ještě celá řada dalších soutěží, třeba mladých filozofů. Tam dostanou téma a musí napsat úvahu na dvě stránky. Postupuje se až do celostátního kola, kde se píše úvaha na dané téma, ale v angličtině, protože tři nejlepší postupují do evropského kola.

+2/0
4.1.2017 16:59

M13a18r54i89e 71Š84í38p80k18o76v22á 5182242154177

Vůbec nikdy jsem tu nebyla:-P;-D

No, pravda. Terezo, začala jste ten nový rok pěkně zostra!:-/

A já čekala gurmetský zážitek (tedy fota) od vánoc až po Silvestra!

+1/0
4.1.2017 14:39

T51e34r64e59z61a 30B40o11e24h87m53o52v90á 1624844488342

Všechno bude!R^V

+1/0
4.1.2017 14:44

M66a42r45i57e 67Š11í81p23k96o11v14á 5852742854787

To je bezva! To bude olympiáda pro mě!V:-)R^

+1/0
4.1.2017 14:45

M28a27r32t31i37n39a 13T37r25o64j11a98n18o10v88á 5563518445

"Zadání rozumím tak tak a přijde mi to spíše jako test logiky, nikoliv počtů."

No jo, o tom to je. To je matematická olympiáda a ne olympiáda z počtů... Dobrý počtář se opravdu nerovná dobrý matematik.:-)

+9/0
4.1.2017 14:12

P75e59t56r 13L35a38n36g63e55r 6745545530312

Hlavně jde o to, že úlohy jsou velmi nepřirozené, psané nepříjemným jazykem a na dnešní dobu i docela out.

Docela v oblibě je matematický klokan - má širší záběr a dokáže slušně vyselektovat talenty.

0/−3
4.1.2017 13:44

G95a69b30r31i62e32l80a 21I18v11a40n45c49o 1664228349719

Mně přijdou ty úlohy ok, ale je fakt, že už jsem relativně "stará garda", takže možná taky na dnešní dobu docela out. Nicméně s chutí jsem si zařešila, ne, že ne. :-)

+4/0
4.1.2017 14:16

G53a39b71r60i50e90l63a 76I55v81a84n81c40o 1554448799459

Jo, a za tip na klokana díky - vypadá to dobře, výhledově to vyzkouším na dceru (a ty starší kategorie na sebe). :-)

0/0
4.1.2017 15:59

P84e29t76r 47B49ü13r39g20e88r 4907106667720

Ale cílem tohoto přeci není vystresovat matku & dítě! Vezměte to naopak: Dětem je předložen zajímavý (byť obtížný) námět, podnět, příklad - ovšem s tím, že jej lze zaručeně vyřešit! Už to, jak jste se "chytla" je vlastně velmi, velmi optimistické!!;-)

0/0
4.1.2017 12:43

B38o11r45i82s 92O80n15d15e52r75k79a 1464988809624

Cílem matematické olympiády je najít těch pár páťáků, kteří to vypočítat dokáží. Někdy se tomu říká "hledání talentů". Sice je to pro ostatní děti drsné, ale ve chvíli, kdy to spočítá 80% páťáků, a zase 80% páťáků bude dostatečně talentovaných pro sprint a hod koulí a 80% páťáků zvládne pokročilou angličtinu, trochu se vytrácí smysl.

+11/0
4.1.2017 12:26

T65o60m10á63š 47N44o86v31o59t93n42ý 6495797599839

Mně to přijde jako pěkné úkoly na přemýšlení a rozvoj matematického myšlení.

+6/0
4.1.2017 12:29

B27o35r75i19s 98O91n10d35e49r91k14a 1644478309944

A přesně tím ty úlohy jsou. Nikdo neříká, že dítě, které to teď nevypočte, tu olympiádu za rok nevyhraje. Ovšem bude muset na sobě zapracovat. Takhle se akorát hledají děti, které jsou od přírody talentované a pokud se jim v tomhle oboru někdo bude vhodně věnovat, za pár let mohou být tahouny ve vědě. Respektive než se jejich talent zabije a rozplyne v nudě jednoduchosti.

+7/0
4.1.2017 12:37

D84i82t51a 39K56v50a55s23n44i23č43k68o94v12á 3431962866791

Já skončila u příkladu z matematiky s dcerou již ve třetí třídě - příklad počítali moji kolegové a můj muž desítky minut soustavou rovnic o 3 neznámých... Já ho nepochopila a jak jí to vysvětlit mi taky nikdo neporadil :-)

+1/0
4.1.2017 12:09

T76o65m80á54š 97N55o22v73o55t44n25ý 6275487119479

Zkuste ho sem napsat.

+1/0
4.1.2017 12:20

B17o64h85u98m34i45l 48M14i90c16h23a95l 3575124475681

To se mi taky párkrát stalo, ale vždycky to znamenalo, že jdu kanónem na vrabce a místo hrubé síly (soustavy rovnic) je potřeba se na úlohu podívat znovu bez předsudků.

+1/0
4.1.2017 13:53

M24i47l83e92n31a 49K72l19o94u93č40k33o16v22á 1954153781810

Strašný, takový příklady jsme meli snad na střední škole. A že by se mozky dnešních dětí vyvíjely jinak než naše před lety?

+1/−2
4.1.2017 11:52

T95e77r97e58z82a 88B69o51e84h95m95o17v52á 1584184608322

Těžko říct... Mozek mé dcery se zdá naprosto běžně zaostalý (viděno optikou těchto úkolů)

0/0
4.1.2017 11:58



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.