Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L76u50d79m85i91l64a 98I34b23e18h21e17j68o59v97á 1351428178216

R^Mírně se mi zauzloval mozek.

0/0
6.1.2017 11:37

V23á49c38l11a78v 37J14ů22z87a 6751487676

Stejně jako v češtině je znalosti psaní y a i k ničemu, pokud člověk neumí porozumět psanému textu a srozumitelně vyjádřit myšlenku, tak i v matematice je znalost řešení rovnic o více neznámých k ničemu, pokud člověk neumí reálnou situaci nebo slovní zadaní přepsat do té matematické rovnice, kterou umí vyřešit. A tato schopnost je pro tyto příklady to nejdůležitější.

0/0
5.1.2017 10:38

M80a23r51t54i41n 14S50v60o80b33o31d74a 7725537556202

Mně se líbí, jak té paní (autorce) přijde "nejasné zadání druhého příkladu". Jestli jako "všechny sousedící" nebo jen ty "nejblíže sousedící" - navíc píše "strany" - nikoli pole...

Mně zase přijde trochu "nejasné", jak by mohly být myšleny "všechny sousedící" a co by vlastně to jako mělo znamenat...(resp. jaký je rozdíl mezi všemi a jen nejblíže sousedícími polemi). Spíš je potřeba položit si otázku "s čím sousedící"... ze zadání se to lze domyslet.

Mně ten druhý příklad přijde úplně JASNĚ zadaný. Pravda, jsem matematik.

Chápu, že to nedá "průměrný" páťák, a dokonce ani průměrný dospělý občan.

Ale jak zde mnohokrát zaznělo - od toho je to olympiáda.

Určitě se najdou páťáci (byť třeba ne v každé třídě), co to spočítají. Stačí se podívat na výsledky (vítěze) minulých ročníků a na to, jak se s podobnými příklady popasovali.

Chybou maximálně může být, pokud to někde paní učitelka po někom vyžaduje spočítat - třeba v duchu: "Aničko, tobě přece matematika jde, tak to zkus."

Jenže holt Anička je dobrá počtářka (jednou třeba půjde na ekonomku a ne na matfyz), proto má v páté třídě z matiky jedničky, jenže jaksi u olympiády ani nepochopí zadání. (Anebo třeba i jednou půjde na matfyz, tj. nadání tohoto druhu má, ale v páté třídě ještě jaksi "to u ní nezačalo" - i to občas může být, i když většinou myslím se už kolem té páté třídy tohle projeví.)

Je potřeba nevidět problém v tom, že někdo (resp. dokonce většina žáků ve třídě, v některých třídách třeba všichni žáci) na takovéto úlohy nemá.

Zkrátka matematická olympiáda by měla vždy být jen nabídka - kdo to chce zkusit, může. A NIKOLI povinný domácí úkol (dokonce ani pro "talentované" žáky v matematice - viz výše popsaná fiktivní Anička).

+4/0
5.1.2017 9:37

V61l49a44d48i61s49l90a41v 36Ž22i78d16e63k 3598850460

Za mně byly podobné a měl jsem je rád (a byl v nich úspěšný). Toto je opravdová matematika, ne zbytečné počty. Co si pamatuji na vysoké (mám BC. v Počítačové matematice) o moc těžší počty nebylo třeba, ale algebra, úvahy a hlavně představivost byla třeba ještě větší.

PS: Není těch kružnic náhodou 8? (Z každého vrcholu se dají vést dvě, jedna procházející jedním a jedna dvěmi vrcholy).

+1/0
5.1.2017 8:50

M46a68r53t36i54n 18S52v93o38b65o59d41a 7255167356152

Bingo - že má paní bloggerka navíc ve výsledcích chybu, je opravdu výstižné...

0/−1
5.1.2017 9:43

J82o57s12e35f 36P14i29b28i72l 2592234144

Ó nikoli. Ze dvou vrcholů se dají vést dvě kružnice (procházejí jedním nebo dvěma vrcholy) a ze dvou vrcholů jen po jedné kružnici, procházející třemi vrcholy, bo trojůhelníky jsou rovnostranné, chlapci...

+3/0
5.1.2017 9:54

M91a70r53t27i72n 45S38v36o84b12o82d16a 7405907536332

No jo, je to tak...

Tak beru zpět. Bol som volaký zbrklý, což se nevyplácí - zejména v matematice ne.

+1/0
5.1.2017 11:53

P83e40t10r 20K15a53ň11o79v12s82k21ý 1204642347179

Příklady domácího kola bývají náročnější než třeba příklady školního kola, protože tu žák má neomezeně času, může si dohledat návodné úlohy, případně něco i zkonzultovat a něco se při tom i naučí. Matně vzpomínám, že příklady domácího kola kategorie Z5 či Z6 jsem řešil 1-2 hodiny každý, některé příklady středoškolské olympiády i 10-20 hodin, když jsem řešil příklady pro třeťáky a čtvrťáky v prváku. To, že žák řešení rozumí, se testuje ve školním kole, kam se dávají velmi obdobné úlohy, jako do domácího kola, a vlastní soutěžení je vlastně až v krajském kole, kam se dávají příklady obtížnosti domácího kola, ale s omezeným časem. U středoškolské olympiády pak je ještě celostátní kolo a pak Mezinárodní matematická olympiáda. Skutečnost, že žák nevyřeší nějakou úlohu domácího kola, vůbec neznamená nic negativního, ostatně stačívalo k postupu vyřešit 4 úlohy ze 6. A samozřejmě se stane, že úlohy nesednou, snad v Z7 jsem nebyl ani úspěśný řešitel krajského kola, či jsem chybně vyřešil úlohu domácího kola Z6, přestože jsem pak byl na střední na dvou mezinárodních matematických olympiádách. Matematická olympiáda měla vždy příklady vyšší náročnosti a vyžadovala nerutinní způsob řešení, a proto je zcela normální, že už u příklady kategorie Z5 nevyřeší ani někteří dospěláci, hodně to souvisí i s různými IQ úlohami apod. Pokud žák talent má, tak ho obtížnější úlohy mohou naopak více motivovat, protože by bylo poněkud zbytečné, aby si s úlohami poradil během pár minut, podobně jako zvládá úlohy z hodin matematiky apod. O tom je olympiáda především, naučit se o úlohách přemýšlet, hledat způsoby, jak úlohy vyřešit, následně je zkusit tímto způsobem vyřešit a konečně se naučit řešení formulovat a zapsat co nejjasněji a přitom nejpřesněji. Ale je třeba tomu dát čas a nesnažit se všechny úlohy vyřešit během jednoho dne, to se jednak spíše nepodaří a jednak žákovi úlohy a postupy splynou a v hlavě mu vznikne zmatek.

+5/0
5.1.2017 8:42

P81a58v39e89l 45N93o15v23á52k 4703968785971

No je to složité, ale o tom je olympiáda, ne? Kdyby to spočítal průměrný páťák, tak by ta soutěž ztrácela smysl. Olympijský slalom taky dá desetina promile populace, proč by to v tomto případě mělo být jinak?

+8/0
5.1.2017 2:48
Foto

J55a28n 28Ř95e22h74á94č88e28k 7230926861275

Tak ještě něco pro prvňáčky-olympioniky:

Kolik Popelek je třeba k rozlousknutí všech předložených oříšků?

(řešení: dvě)

+2/0
4.1.2017 19:39

Z52u46z70k61a 26S25o29u76č75k34o81v61á 8635867882354

"Jakých Popelek, kolik oříšků, proč louskat? Pane učiteli, já to nechápu!" ;-D;-D;-D;-D

+2/0
4.1.2017 20:07

M85a67r43i56e 31Š80í56p64k91o23v52á 5582222914397

Pančitelko, tak budete muset na nižší stupeň!:-) Vzhůru do pamprsek!;-DR^

+1/0
6.1.2017 9:46

Z25u95z58k76a 62S76o81u19č79k62o78v77á 8525937232594

Momentálně bych je potřebovala;-D;-D;-D

+1/0
6.1.2017 10:45

M20a17r98i92e 37Š35í52p70k31o64v24á 5952342114757

;-D viróza nebo žáci?:-P

0/0
6.1.2017 10:49

Z27u62z41k52a 45S67o37u22č72k19o85v33á 8755677122774

S odstupem pár hodin - už pampersky nepotřebuju, došla jsem si na WC;-D;-D;-D

+1/0
6.1.2017 14:07

M21a97r10i91e 48Š14í91p45k87o70v15á 5152402214677

Ty jsi ták šikovná!VR^

+1/0
6.1.2017 14:10

M22a54r60i12e 59P88o61k70o24r52n78á 9865304280

;-DNehledejte v tom vědu a znovu čtěte pohádky;-)

0/0
6.1.2017 11:26

M48a29r93i62e 62Š45í84p36k11o83v78á 5572482164567

...není třeba, jen jste to ne zcela pochopila:-)

+1/0
6.1.2017 11:39

Z95u32z16k41a 96S28o20u31č16k10o28v32á 8455387772944

Mari, R^;-DV

+1/0
6.1.2017 14:08

M34a15r24i69e 31Š85í21p77k58o31v37á 5282592284797

na jedné vlně, Zuzi!V:-)R^

+1/0
6.1.2017 14:12

G40a23b64r66i55e56l80a 88I30v30a18n72c55o 1614278619909

Tak tenhle úkol jsem řešila nejdéle ze všech. :-)

0/0
6.1.2017 12:12

M72i16c83h32a43l 91T86e74s45a93ř 4638482950811

Bravo, cenná lekce pro děti i rodiče na téma "matematika nejsou počty":) A taky o tom, jak matematika tříbí a formuje lidskou mysl, nejen že umožní člověku přepočítat drobné v obchodě. Za všemi úlohami stojí celkem jednoduchý výpočet (pravda, něco bych z lenosti řešil metodou pokus/omyl), takže právě ta cesta od krkolomného zadání k jednoduché rovnici je cenná - a nejen pro dítě;-) Ale uznávám že to je tak trochu masakr.

+3/0
4.1.2017 18:38

M12a56r80t47i90n32a 73M20o48u77d33r35á 7480103766479

Udivuje mě, že se zadání řeší doma (a řešilo se doma i v dobách, kdy byly moje děti malé). Co je to za olympiádu, když se může řešit s různými berličkami, dokonce to zadání vůbec nemusí řešit dítě? Bohatě postačí, když ho odevzdá.....

0/0
4.1.2017 18:32

J31o95s14e74f 37N85o22ž95i18č78k71a 5795801209856

Doma žáci řeší pouze úlohy v základních kolech, v těch dalších (okresních, krajských...) už nikoliv.

+1/0
4.1.2017 18:56

M35a80r34t36i69n98a 79M78o70u67d98r94á 7450543206669

Já vím, taky jsme řešili. A v tom "jsme" vidím zádrhel. Když na to dítě nepřijde samo, je úplně zbytečné, aby pokračovalo do dalšího kola.

0/0
5.1.2017 15:46

T47e73r68e56z41a 52B91o16e74h70m68o51v82á 1524114398662

No, tak to ani nikdo nepředpokládal, že by postoupila do dalšího kola, to ani nechci, když to sama nevyřeší - tak co by tam dělala. Ale myslím, že víc se naučí, když to spočítáme spolu a přijdeme na to, jak se to dělá, než kdyby to vzdala a řekla, že to nechá nevyplněné. Paní učitelka jim právě přesně takový úkol dala - aby se pokusili to spočítat. Ti, co to umějí bez pomoci, mohou dál.

0/0
5.1.2017 17:00

T66e46r98e67z74a 49B76o31e25h34m14o68v85á 1264594628682

Do dalšího kola rozhodně pokračovat nebude. Co by tam také dělala, když sama příklady nevyřešila. Ale o to nešlo. Paní učitelka jim dala za úkol se pokusit - i s pomocí. Ti, co to vyřeší, mohou dál. Ostatní se třeba něco naučí, když jim pomůžeme s postupem.

0/0
5.1.2017 17:02

R15o42s16t51i39s92l38a42v 29C94a38h21a 6373877257971

1. kolo - domaci, neni v podstate soutezni, ale jen takove pripravne.

0/0
5.1.2017 9:57

M65a77r87t72i66n79a 97M28o78u19d36r66á 7120163836529

prostě takové lákadlo

0/0
5.1.2017 15:46

J90o29s82e94f 96N60o24ž16i16č38k42a 5305811929146

Na 5. třídu základní školy mně to opravdu přijde příliš těžké. Ono je možná pravda (jak už tady někdo napsal níže), že cílem olympiády prostě je najít pár talentů, kteří si v 10 letech i s takovými úlohami poradí, ale jde o to, jestli takové zadání neodradí od zájmu o matematiku ty, kteří nejsou geniální, ale "jenom" nadprůměrně chytří...

+2/0
4.1.2017 17:05

B95o25h53u87s59l81a74v 94L48u62d17v32í60k 5822111748270

Ono je to asi i úmyslně zadáváno "na doma", aby se zadanými úkoly dítěti (případně) někdo pomohl. Ale ta pomoc nesmí být o tom, že rodiče či někdo jiný to spočítá a dítě bezmyšlenkovitě přepíše. To pak ztrácí samozřejmě smysl. Tady se asi i předpokládá, že pokud má dítě talent a nadání k matematice, tak ho někdo (rodiče) v tomto směru podporuje a vede, neboť talent bez vedení a podpory za čas "zakrní". A je-li takto správně dítě vedeno, tak ho to určitě od zájmu o matematiku neodradí, naopak :-). Je to to samé jako ve sportu, pokud je někdo talent např. na hokej, tak bez opravdu dobrého trenéra/rodiče a dřiny (ke které ho dobrý trenér přivede a motivuje k ní), nemá vůbec šanci ten talent rozvinout a v budoucnu pak vyniknout.

PS: Zdravím do Ostrožské Nové Vsi :-).

+1/0
4.1.2017 20:51

J88o53s67e46f 68N41o13ž68i27č72k65a 5605501659976

Ahoj Slávku, také Tě zdravím. :-)

Pokud se dítěti doma dostane pomoci tímto správným směrem, pak to samozřejmě smysl má.

+1/0
4.1.2017 21:00

V95l25a32d70i85m61í95r 91H18r54u87b56ý 4437523914559

No jo. Když ona je to olympiáda. Vy také nezaběhnete stovku pod jedenáct (sekund). Ubezpečuji Vás, že pro finalisty jsou obdobné příklady více-méně hračkou.

+5/0
4.1.2017 16:59

L32a36d66i12s92l49a45v 59J56í21l84e90k 9642119392861

Jsou potom další kola a nakonec jsou vyhodnoceni v každém kraji tři nejlepší. Ta další kola se neřeší doma, ale ve vybrané škole, dítě se nemá s kým poradit. Nakonec jsou vyhodnoceni v každé kategorii 3 nejlepší. Úlohy musí být náročné, aby byli jen 3 vítězové. Jelikož souběžné probíhá fyzikální, češtinářská a biologická olympiáda, je těch vítězů dost. V Ostravě se pak sejdou spolu se svým doprovodem v sále konzervatoře, kde mají studenti konzervatoře připravený program a po něm je předávání cen. Všiml jsem si, že v matematice a fyzice je mezi odměněnými více chlapců, v biologii a češtině zase trochu převládají děvčata. Často se stává, že jeden žák dostává odměnu ve dvou olympiádách. Když je to matika a fyzika, tak to chápu, když se však umístí někdo v češtině a matematice, tak nad tím kroutím hlavou, já jsem myslel, že se to vylučuje. A další věc, kterou nechápu je, že v češtinářské olympiádě se zpravidla umístí nějaký žák nebo i více žáků z Karviné nebo Českého Těšína. Mluví se tam tak svérázným nářečím, že neznalý má problém rozumět.

Kromě toho je ještě celá řada dalších soutěží, třeba mladých filozofů. Tam dostanou téma a musí napsat úvahu na dvě stránky. Postupuje se až do celostátního kola, kde se píše úvaha na dané téma, ale v angličtině, protože tři nejlepší postupují do evropského kola.

+2/0
4.1.2017 16:59

M21a51r33i63e 66Š78í14p40k36o57v74á 5372232534567

Vůbec nikdy jsem tu nebyla:-P;-D

No, pravda. Terezo, začala jste ten nový rok pěkně zostra!:-/

A já čekala gurmetský zážitek (tedy fota) od vánoc až po Silvestra!

+1/0
4.1.2017 14:39

T34e73r80e19z38a 24B97o94e13h75m85o20v39á 1504214118532

Všechno bude!R^V

+1/0
4.1.2017 14:44

M53a58r68i32e 11Š67í91p64k56o61v71á 5652912704317

To je bezva! To bude olympiáda pro mě!V:-)R^

+1/0
4.1.2017 14:45

M42a67r38t66i89n29a 29T58r95o52j38a59n90o91v92á 5103848465

"Zadání rozumím tak tak a přijde mi to spíše jako test logiky, nikoliv počtů."

No jo, o tom to je. To je matematická olympiáda a ne olympiáda z počtů... Dobrý počtář se opravdu nerovná dobrý matematik.:-)

+9/0
4.1.2017 14:12

P73e82t69r 94L86a12n72g23e27r 6725665450332

Hlavně jde o to, že úlohy jsou velmi nepřirozené, psané nepříjemným jazykem a na dnešní dobu i docela out.

Docela v oblibě je matematický klokan - má širší záběr a dokáže slušně vyselektovat talenty.

0/−3
4.1.2017 13:44

G46a83b25r88i96e82l81a 44I63v33a39n19c35o 1584398419739

Mně přijdou ty úlohy ok, ale je fakt, že už jsem relativně "stará garda", takže možná taky na dnešní dobu docela out. Nicméně s chutí jsem si zařešila, ne, že ne. :-)

+4/0
4.1.2017 14:16

G64a68b70r79i54e95l47a 71I72v50a63n26c16o 1114858399169

Jo, a za tip na klokana díky - vypadá to dobře, výhledově to vyzkouším na dceru (a ty starší kategorie na sebe). :-)

0/0
4.1.2017 15:59

P14e23t16r 76B14ü13r12g63e39r 4297466657770

Ale cílem tohoto přeci není vystresovat matku & dítě! Vezměte to naopak: Dětem je předložen zajímavý (byť obtížný) námět, podnět, příklad - ovšem s tím, že jej lze zaručeně vyřešit! Už to, jak jste se "chytla" je vlastně velmi, velmi optimistické!!;-)

0/0
4.1.2017 12:43

B75o24r82i85s 97O12n76d61e65r38k28a 1504348199414

Cílem matematické olympiády je najít těch pár páťáků, kteří to vypočítat dokáží. Někdy se tomu říká "hledání talentů". Sice je to pro ostatní děti drsné, ale ve chvíli, kdy to spočítá 80% páťáků, a zase 80% páťáků bude dostatečně talentovaných pro sprint a hod koulí a 80% páťáků zvládne pokročilou angličtinu, trochu se vytrácí smysl.

+11/0
4.1.2017 12:26

T79o46m26á37š 33N95o51v34o28t67n87ý 6635677769909

Mně to přijde jako pěkné úkoly na přemýšlení a rozvoj matematického myšlení.

+6/0
4.1.2017 12:29

B66o28r35i17s 72O87n12d33e25r87k37a 1384528569774

A přesně tím ty úlohy jsou. Nikdo neříká, že dítě, které to teď nevypočte, tu olympiádu za rok nevyhraje. Ovšem bude muset na sobě zapracovat. Takhle se akorát hledají děti, které jsou od přírody talentované a pokud se jim v tomhle oboru někdo bude vhodně věnovat, za pár let mohou být tahouny ve vědě. Respektive než se jejich talent zabije a rozplyne v nudě jednoduchosti.

+7/0
4.1.2017 12:37

D57i63t77a 92K31v59a81s30n37i54č79k71o58v67á 3401242236921

Já skončila u příkladu z matematiky s dcerou již ve třetí třídě - příklad počítali moji kolegové a můj muž desítky minut soustavou rovnic o 3 neznámých... Já ho nepochopila a jak jí to vysvětlit mi taky nikdo neporadil :-)

+1/0
4.1.2017 12:09

T87o47m61á31š 98N12o68v90o44t92n22ý 6445687229819

Zkuste ho sem napsat.

+1/0
4.1.2017 12:20

B70o89h39u98m89i83l 68M17i45c15h78a27l 3175394735571

To se mi taky párkrát stalo, ale vždycky to znamenalo, že jdu kanónem na vrabce a místo hrubé síly (soustavy rovnic) je potřeba se na úlohu podívat znovu bez předsudků.

+1/0
4.1.2017 13:53

M56i22l24e58n67a 39K94l42o78u89č62k67o47v36á 1254193211590

Strašný, takový příklady jsme meli snad na střední škole. A že by se mozky dnešních dětí vyvíjely jinak než naše před lety?

+1/−2
4.1.2017 11:52

T76e95r50e83z24a 12B14o77e54h84m92o33v50á 1834154288642

Těžko říct... Mozek mé dcery se zdá naprosto běžně zaostalý (viděno optikou těchto úkolů)

0/0
4.1.2017 11:58



AUDIOZÁZNAM

Petice

Zmeškali jste přenos čtení Davida Vlka? Poslechněte si ho tady.



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.