Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L88u19d43m60i92l53a 85I87b69e42h25e89j85o41v48á 1111798368436

R^Mírně se mi zauzloval mozek.

0/0
6.1.2017 11:37

V85á53c37l94a88v 13J80ů69z40a 6201327876

Stejně jako v češtině je znalosti psaní y a i k ničemu, pokud člověk neumí porozumět psanému textu a srozumitelně vyjádřit myšlenku, tak i v matematice je znalost řešení rovnic o více neznámých k ničemu, pokud člověk neumí reálnou situaci nebo slovní zadaní přepsat do té matematické rovnice, kterou umí vyřešit. A tato schopnost je pro tyto příklady to nejdůležitější.

0/0
5.1.2017 10:38

M11a90r25t12i88n 44S91v17o16b36o32d98a 7655337326202

Mně se líbí, jak té paní (autorce) přijde "nejasné zadání druhého příkladu". Jestli jako "všechny sousedící" nebo jen ty "nejblíže sousedící" - navíc píše "strany" - nikoli pole...

Mně zase přijde trochu "nejasné", jak by mohly být myšleny "všechny sousedící" a co by vlastně to jako mělo znamenat...(resp. jaký je rozdíl mezi všemi a jen nejblíže sousedícími polemi). Spíš je potřeba položit si otázku "s čím sousedící"... ze zadání se to lze domyslet.

Mně ten druhý příklad přijde úplně JASNĚ zadaný. Pravda, jsem matematik.

Chápu, že to nedá "průměrný" páťák, a dokonce ani průměrný dospělý občan.

Ale jak zde mnohokrát zaznělo - od toho je to olympiáda.

Určitě se najdou páťáci (byť třeba ne v každé třídě), co to spočítají. Stačí se podívat na výsledky (vítěze) minulých ročníků a na to, jak se s podobnými příklady popasovali.

Chybou maximálně může být, pokud to někde paní učitelka po někom vyžaduje spočítat - třeba v duchu: "Aničko, tobě přece matematika jde, tak to zkus."

Jenže holt Anička je dobrá počtářka (jednou třeba půjde na ekonomku a ne na matfyz), proto má v páté třídě z matiky jedničky, jenže jaksi u olympiády ani nepochopí zadání. (Anebo třeba i jednou půjde na matfyz, tj. nadání tohoto druhu má, ale v páté třídě ještě jaksi "to u ní nezačalo" - i to občas může být, i když většinou myslím se už kolem té páté třídy tohle projeví.)

Je potřeba nevidět problém v tom, že někdo (resp. dokonce většina žáků ve třídě, v některých třídách třeba všichni žáci) na takovéto úlohy nemá.

Zkrátka matematická olympiáda by měla vždy být jen nabídka - kdo to chce zkusit, může. A NIKOLI povinný domácí úkol (dokonce ani pro "talentované" žáky v matematice - viz výše popsaná fiktivní Anička).

+4/0
5.1.2017 9:37

V59l83a59d39i47s82l71a15v 61Ž23i53d56e21k 3828540760

Za mně byly podobné a měl jsem je rád (a byl v nich úspěšný). Toto je opravdová matematika, ne zbytečné počty. Co si pamatuji na vysoké (mám BC. v Počítačové matematice) o moc těžší počty nebylo třeba, ale algebra, úvahy a hlavně představivost byla třeba ještě větší.

PS: Není těch kružnic náhodou 8? (Z každého vrcholu se dají vést dvě, jedna procházející jedním a jedna dvěmi vrcholy).

+1/0
5.1.2017 8:50

M47a53r23t98i69n 38S59v66o86b28o37d59a 7315387396652

Bingo - že má paní bloggerka navíc ve výsledcích chybu, je opravdu výstižné...

0/−1
5.1.2017 9:43

J70o20s56e59f 91P50i28b29i20l 2502744894

Ó nikoli. Ze dvou vrcholů se dají vést dvě kružnice (procházejí jedním nebo dvěma vrcholy) a ze dvou vrcholů jen po jedné kružnici, procházející třemi vrcholy, bo trojůhelníky jsou rovnostranné, chlapci...

+3/0
5.1.2017 9:54

M45a95r32t80i54n 61S21v19o33b49o31d34a 7925517286542

No jo, je to tak...

Tak beru zpět. Bol som volaký zbrklý, což se nevyplácí - zejména v matematice ne.

+1/0
5.1.2017 11:53

P21e82t33r 83K86a74ň49o72v97s27k54ý 1124942787589

Příklady domácího kola bývají náročnější než třeba příklady školního kola, protože tu žák má neomezeně času, může si dohledat návodné úlohy, případně něco i zkonzultovat a něco se při tom i naučí. Matně vzpomínám, že příklady domácího kola kategorie Z5 či Z6 jsem řešil 1-2 hodiny každý, některé příklady středoškolské olympiády i 10-20 hodin, když jsem řešil příklady pro třeťáky a čtvrťáky v prváku. To, že žák řešení rozumí, se testuje ve školním kole, kam se dávají velmi obdobné úlohy, jako do domácího kola, a vlastní soutěžení je vlastně až v krajském kole, kam se dávají příklady obtížnosti domácího kola, ale s omezeným časem. U středoškolské olympiády pak je ještě celostátní kolo a pak Mezinárodní matematická olympiáda. Skutečnost, že žák nevyřeší nějakou úlohu domácího kola, vůbec neznamená nic negativního, ostatně stačívalo k postupu vyřešit 4 úlohy ze 6. A samozřejmě se stane, že úlohy nesednou, snad v Z7 jsem nebyl ani úspěśný řešitel krajského kola, či jsem chybně vyřešil úlohu domácího kola Z6, přestože jsem pak byl na střední na dvou mezinárodních matematických olympiádách. Matematická olympiáda měla vždy příklady vyšší náročnosti a vyžadovala nerutinní způsob řešení, a proto je zcela normální, že už u příklady kategorie Z5 nevyřeší ani někteří dospěláci, hodně to souvisí i s různými IQ úlohami apod. Pokud žák talent má, tak ho obtížnější úlohy mohou naopak více motivovat, protože by bylo poněkud zbytečné, aby si s úlohami poradil během pár minut, podobně jako zvládá úlohy z hodin matematiky apod. O tom je olympiáda především, naučit se o úlohách přemýšlet, hledat způsoby, jak úlohy vyřešit, následně je zkusit tímto způsobem vyřešit a konečně se naučit řešení formulovat a zapsat co nejjasněji a přitom nejpřesněji. Ale je třeba tomu dát čas a nesnažit se všechny úlohy vyřešit během jednoho dne, to se jednak spíše nepodaří a jednak žákovi úlohy a postupy splynou a v hlavě mu vznikne zmatek.

+5/0
5.1.2017 8:42

P87a83v75e51l 32N14o77v75á75k 4283568575301

No je to složité, ale o tom je olympiáda, ne? Kdyby to spočítal průměrný páťák, tak by ta soutěž ztrácela smysl. Olympijský slalom taky dá desetina promile populace, proč by to v tomto případě mělo být jinak?

+8/0
5.1.2017 2:48
Foto

J87a31n 66Ř49e32h72á18č36e27k 7900126691555

Tak ještě něco pro prvňáčky-olympioniky:

Kolik Popelek je třeba k rozlousknutí všech předložených oříšků?

(řešení: dvě)

+2/0
4.1.2017 19:39

Z59u82z37k16a 19S24o53u90č42k49o26v10á 8945497422174

"Jakých Popelek, kolik oříšků, proč louskat? Pane učiteli, já to nechápu!" ;-D;-D;-D;-D

+2/0
4.1.2017 20:07

M56a65r40i27e 28Š83í76p59k14o78v31á 5702312704927

Pančitelko, tak budete muset na nižší stupeň!:-) Vzhůru do pamprsek!;-DR^

+1/0
6.1.2017 9:46

Z73u80z76k54a 94S48o69u18č41k13o39v55á 8805497492374

Momentálně bych je potřebovala;-D;-D;-D

+1/0
6.1.2017 10:45

M33a74r29i69e 35Š70í52p36k74o16v76á 5112392924817

;-D viróza nebo žáci?:-P

0/0
6.1.2017 10:49

Z68u71z56k52a 28S27o93u47č67k86o56v98á 8235887382944

S odstupem pár hodin - už pampersky nepotřebuju, došla jsem si na WC;-D;-D;-D

+1/0
6.1.2017 14:07

M20a64r51i97e 95Š12í10p67k12o38v50á 5782872704677

Ty jsi ták šikovná!VR^

+1/0
6.1.2017 14:10

M78a48r30i69e 82P34o95k30o19r38n36á 9605824770

;-DNehledejte v tom vědu a znovu čtěte pohádky;-)

0/0
6.1.2017 11:26

M71a39r46i46e 20Š66í46p87k94o85v66á 5702872504897

...není třeba, jen jste to ne zcela pochopila:-)

+1/0
6.1.2017 11:39

Z76u25z58k95a 29S76o59u91č28k54o70v23á 8445417682694

Mari, R^;-DV

+1/0
6.1.2017 14:08

M50a27r88i39e 98Š13í42p76k14o30v90á 5532442134217

na jedné vlně, Zuzi!V:-)R^

+1/0
6.1.2017 14:12

G45a55b39r42i23e76l64a 62I11v22a46n27c90o 1494538119559

Tak tenhle úkol jsem řešila nejdéle ze všech. :-)

0/0
6.1.2017 12:12

M35i26c26h53a98l 20T90e72s81a81ř 4918972850151

Bravo, cenná lekce pro děti i rodiče na téma "matematika nejsou počty":) A taky o tom, jak matematika tříbí a formuje lidskou mysl, nejen že umožní člověku přepočítat drobné v obchodě. Za všemi úlohami stojí celkem jednoduchý výpočet (pravda, něco bych z lenosti řešil metodou pokus/omyl), takže právě ta cesta od krkolomného zadání k jednoduché rovnici je cenná - a nejen pro dítě;-) Ale uznávám že to je tak trochu masakr.

+3/0
4.1.2017 18:38

M56a25r43t34i66n15a 98M55o91u85d63r87á 7270613846509

Udivuje mě, že se zadání řeší doma (a řešilo se doma i v dobách, kdy byly moje děti malé). Co je to za olympiádu, když se může řešit s různými berličkami, dokonce to zadání vůbec nemusí řešit dítě? Bohatě postačí, když ho odevzdá.....

0/0
4.1.2017 18:32

J37o60s29e45f 28N28o85ž67i46č44k47a 5685401949716

Doma žáci řeší pouze úlohy v základních kolech, v těch dalších (okresních, krajských...) už nikoliv.

+1/0
4.1.2017 18:56

M64a25r16t88i12n57a 25M85o95u56d78r33á 7400883206929

Já vím, taky jsme řešili. A v tom "jsme" vidím zádrhel. Když na to dítě nepřijde samo, je úplně zbytečné, aby pokračovalo do dalšího kola.

0/0
5.1.2017 15:46

T39e86r41e54z41a 78B50o86e38h38m75o87v32á 1664394258962

No, tak to ani nikdo nepředpokládal, že by postoupila do dalšího kola, to ani nechci, když to sama nevyřeší - tak co by tam dělala. Ale myslím, že víc se naučí, když to spočítáme spolu a přijdeme na to, jak se to dělá, než kdyby to vzdala a řekla, že to nechá nevyplněné. Paní učitelka jim právě přesně takový úkol dala - aby se pokusili to spočítat. Ti, co to umějí bez pomoci, mohou dál.

0/0
5.1.2017 17:00

T23e98r72e20z72a 82B91o21e74h32m87o48v94á 1554774358502

Do dalšího kola rozhodně pokračovat nebude. Co by tam také dělala, když sama příklady nevyřešila. Ale o to nešlo. Paní učitelka jim dala za úkol se pokusit - i s pomocí. Ti, co to vyřeší, mohou dál. Ostatní se třeba něco naučí, když jim pomůžeme s postupem.

0/0
5.1.2017 17:02

R18o80s97t50i40s85l73a29v 60C72a81h37a 6623387267631

1. kolo - domaci, neni v podstate soutezni, ale jen takove pripravne.

0/0
5.1.2017 9:57

M35a27r89t47i82n66a 14M48o42u65d55r61á 7470433826969

prostě takové lákadlo

0/0
5.1.2017 15:46

J61o80s58e58f 26N56o81ž23i97č89k22a 5205201839216

Na 5. třídu základní školy mně to opravdu přijde příliš těžké. Ono je možná pravda (jak už tady někdo napsal níže), že cílem olympiády prostě je najít pár talentů, kteří si v 10 letech i s takovými úlohami poradí, ale jde o to, jestli takové zadání neodradí od zájmu o matematiku ty, kteří nejsou geniální, ale "jenom" nadprůměrně chytří...

+2/0
4.1.2017 17:05

B93o71h84u68s38l87a87v 67L51u76d59v18í73k 5402221818270

Ono je to asi i úmyslně zadáváno "na doma", aby se zadanými úkoly dítěti (případně) někdo pomohl. Ale ta pomoc nesmí být o tom, že rodiče či někdo jiný to spočítá a dítě bezmyšlenkovitě přepíše. To pak ztrácí samozřejmě smysl. Tady se asi i předpokládá, že pokud má dítě talent a nadání k matematice, tak ho někdo (rodiče) v tomto směru podporuje a vede, neboť talent bez vedení a podpory za čas "zakrní". A je-li takto správně dítě vedeno, tak ho to určitě od zájmu o matematiku neodradí, naopak :-). Je to to samé jako ve sportu, pokud je někdo talent např. na hokej, tak bez opravdu dobrého trenéra/rodiče a dřiny (ke které ho dobrý trenér přivede a motivuje k ní), nemá vůbec šanci ten talent rozvinout a v budoucnu pak vyniknout.

PS: Zdravím do Ostrožské Nové Vsi :-).

+1/0
4.1.2017 20:51

J88o83s74e80f 79N67o46ž77i44č76k48a 5915541929376

Ahoj Slávku, také Tě zdravím. :-)

Pokud se dítěti doma dostane pomoci tímto správným směrem, pak to samozřejmě smysl má.

+1/0
4.1.2017 21:00

V57l54a61d88i62m73í54r 18H73r23u17b80ý 4657483174819

No jo. Když ona je to olympiáda. Vy také nezaběhnete stovku pod jedenáct (sekund). Ubezpečuji Vás, že pro finalisty jsou obdobné příklady více-méně hračkou.

+5/0
4.1.2017 16:59

L84a18d93i30s35l19a39v 23J13í47l90e92k 9212489742951

Jsou potom další kola a nakonec jsou vyhodnoceni v každém kraji tři nejlepší. Ta další kola se neřeší doma, ale ve vybrané škole, dítě se nemá s kým poradit. Nakonec jsou vyhodnoceni v každé kategorii 3 nejlepší. Úlohy musí být náročné, aby byli jen 3 vítězové. Jelikož souběžné probíhá fyzikální, češtinářská a biologická olympiáda, je těch vítězů dost. V Ostravě se pak sejdou spolu se svým doprovodem v sále konzervatoře, kde mají studenti konzervatoře připravený program a po něm je předávání cen. Všiml jsem si, že v matematice a fyzice je mezi odměněnými více chlapců, v biologii a češtině zase trochu převládají děvčata. Často se stává, že jeden žák dostává odměnu ve dvou olympiádách. Když je to matika a fyzika, tak to chápu, když se však umístí někdo v češtině a matematice, tak nad tím kroutím hlavou, já jsem myslel, že se to vylučuje. A další věc, kterou nechápu je, že v češtinářské olympiádě se zpravidla umístí nějaký žák nebo i více žáků z Karviné nebo Českého Těšína. Mluví se tam tak svérázným nářečím, že neznalý má problém rozumět.

Kromě toho je ještě celá řada dalších soutěží, třeba mladých filozofů. Tam dostanou téma a musí napsat úvahu na dvě stránky. Postupuje se až do celostátního kola, kde se píše úvaha na dané téma, ale v angličtině, protože tři nejlepší postupují do evropského kola.

+2/0
4.1.2017 16:59

M82a31r59i29e 77Š32í29p52k44o74v11á 5672712854797

Vůbec nikdy jsem tu nebyla:-P;-D

No, pravda. Terezo, začala jste ten nový rok pěkně zostra!:-/

A já čekala gurmetský zážitek (tedy fota) od vánoc až po Silvestra!

+1/0
4.1.2017 14:39

T39e37r93e63z83a 59B71o11e47h25m47o85v24á 1824604968342

Všechno bude!R^V

+1/0
4.1.2017 14:44

M48a20r96i44e 87Š87í14p61k88o51v85á 5602172714507

To je bezva! To bude olympiáda pro mě!V:-)R^

+1/0
4.1.2017 14:45

M26a66r60t65i27n84a 89T46r20o29j21a14n40o46v14á 5693828775

"Zadání rozumím tak tak a přijde mi to spíše jako test logiky, nikoliv počtů."

No jo, o tom to je. To je matematická olympiáda a ne olympiáda z počtů... Dobrý počtář se opravdu nerovná dobrý matematik.:-)

+9/0
4.1.2017 14:12

P75e28t61r 87L45a50n49g88e11r 6935185850502

Hlavně jde o to, že úlohy jsou velmi nepřirozené, psané nepříjemným jazykem a na dnešní dobu i docela out.

Docela v oblibě je matematický klokan - má širší záběr a dokáže slušně vyselektovat talenty.

0/−3
4.1.2017 13:44

G40a52b95r68i57e31l94a 78I49v57a72n86c24o 1754828729259

Mně přijdou ty úlohy ok, ale je fakt, že už jsem relativně "stará garda", takže možná taky na dnešní dobu docela out. Nicméně s chutí jsem si zařešila, ne, že ne. :-)

+4/0
4.1.2017 14:16

G84a80b12r81i40e52l88a 38I30v19a25n37c83o 1944388349789

Jo, a za tip na klokana díky - vypadá to dobře, výhledově to vyzkouším na dceru (a ty starší kategorie na sebe). :-)

0/0
4.1.2017 15:59

P80e60t43r 77B55ü48r86g97e36r 4707876117310

Ale cílem tohoto přeci není vystresovat matku & dítě! Vezměte to naopak: Dětem je předložen zajímavý (byť obtížný) námět, podnět, příklad - ovšem s tím, že jej lze zaručeně vyřešit! Už to, jak jste se "chytla" je vlastně velmi, velmi optimistické!!;-)

0/0
4.1.2017 12:43

B74o65r26i84s 19O36n82d68e98r98k16a 1404368219784

Cílem matematické olympiády je najít těch pár páťáků, kteří to vypočítat dokáží. Někdy se tomu říká "hledání talentů". Sice je to pro ostatní děti drsné, ale ve chvíli, kdy to spočítá 80% páťáků, a zase 80% páťáků bude dostatečně talentovaných pro sprint a hod koulí a 80% páťáků zvládne pokročilou angličtinu, trochu se vytrácí smysl.

+11/0
4.1.2017 12:26

T51o64m61á44š 61N45o93v32o38t46n38ý 6425247839149

Mně to přijde jako pěkné úkoly na přemýšlení a rozvoj matematického myšlení.

+6/0
4.1.2017 12:29

B81o10r36i98s 44O59n21d97e85r11k51a 1204818609374

A přesně tím ty úlohy jsou. Nikdo neříká, že dítě, které to teď nevypočte, tu olympiádu za rok nevyhraje. Ovšem bude muset na sobě zapracovat. Takhle se akorát hledají děti, které jsou od přírody talentované a pokud se jim v tomhle oboru někdo bude vhodně věnovat, za pár let mohou být tahouny ve vědě. Respektive než se jejich talent zabije a rozplyne v nudě jednoduchosti.

+7/0
4.1.2017 12:37

D47i29t36a 17K56v71a18s53n49i85č79k42o86v47á 3801932676841

Já skončila u příkladu z matematiky s dcerou již ve třetí třídě - příklad počítali moji kolegové a můj muž desítky minut soustavou rovnic o 3 neznámých... Já ho nepochopila a jak jí to vysvětlit mi taky nikdo neporadil :-)

+1/0
4.1.2017 12:09

T94o27m15á14š 37N76o29v39o66t75n42ý 6205357229709

Zkuste ho sem napsat.

+1/0
4.1.2017 12:20

B11o98h19u15m17i36l 41M73i56c85h23a63l 3265344595141

To se mi taky párkrát stalo, ale vždycky to znamenalo, že jdu kanónem na vrabce a místo hrubé síly (soustavy rovnic) je potřeba se na úlohu podívat znovu bez předsudků.

+1/0
4.1.2017 13:53

M17i82l34e86n43a 31K43l90o58u87č26k15o41v21á 2396600666712

Strašný, takový příklady jsme meli snad na střední škole. A že by se mozky dnešních dětí vyvíjely jinak než naše před lety?

+1/−2
4.1.2017 11:52

T84e48r70e88z60a 57B62o52e58h27m24o22v12á 1154164708352

Těžko říct... Mozek mé dcery se zdá naprosto běžně zaostalý (viděno optikou těchto úkolů)

0/0
4.1.2017 11:58

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz